آپلود عکس
 
آپلود عکس

دانلود روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله :: دیجی سیویل

دیجی سیویل

دیجی سیویل

دیجی سیویل

دیجی سیویل

دیجی سیویل

کلمات کلیدی

دانلود پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف 84 سوالی فرم بلند

روش تحقیق فراتحلیل

دانلود مبانی نظری و پیشینه شهر دوستدار زن

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران-راه و ساختمان

فعال سازی کدهای ستاره مربع ها USSD

دانلود Rockworks ( راک ورکس)

دانلود کارگاه برنامه ریزی شهری (مهندس اسماعیل شیعه)

پاورپوینت استفاده از GPS در اتوماسیون ماشین آلات از جنبه های مدیریتی

دانلود روش های پیشگیری آسیب رسانی ماشین آلات به پرسنل در پروژه

دانلود پاورپوینت کتاب آناتومی انسانی تالیف دکتر علی اصغر رواسی

پاورپوینت تحلیل طراحی باغ‌ موزه گیاهان دارویی کرج.

پاورپوینت بررسی مقدمه ای بر داده کاوی و اکتشاف دانش.

پاورپوینت تحلیل و بررسی تیپ های شخصیتی.

دانلود پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن

پلان فونداسیون

پلان تیر ریزی طبقات

جزئیات تمامی تیرها و ستونها

بررسی عملکرد سازمانی با فرمت docx در قالب 51

دانلود اجاره ‌نامه A3 مطابقت با استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک

پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی.

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی.

دانلود بررسی برندهای معروف ایران

نظم دهنده پلاستیکی لباس

پیداکردن دامنه با دامین اتوریتی بالا بدون نرم افزار.

پروژه کارآفرینی تأسیس آموزشگاه آشپزی.

پاورپوینت پروفایل مدیریت تیم مارگریسون و مک کان

پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی

1975).

تست هوش وکسلر بزرگسالان (WAIS-R) دکتر براهنی و همکاران.

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد

دانلود روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

روشهای موجود
بررسی شبکه حمل و نقل
بروز زلزله
پروژه
تحقیق
مقاله
پژوهش
پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود  تحقیق
دانلود  مقاله
دانلود  پژوهش
دانلود  پایان نامه
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 124

 

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

 

بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد. شکبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبکه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده می‌شود. برای کاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه‌ای نیازمند به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن کسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبکه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.

 

در این سمینار به  ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.

 

ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبکه  حمل و نقل و وضعیت مراکز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینکار از نمونه سازی مونت کارلو و LHS  و توابع خرابی اجزاء آسیب‌ دیده شبکه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام می‌شود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبکه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبکه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به کمک این روش می توان ضمن ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری کرد. مراکز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را امکان یابی کرد، برای اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را مکان یابی کرد. برای مدیریت بحران و کنترل ترافیک پیش‌‌بینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملکرد اجزاء شبکه حمل و نقل محاسبه کرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری که شبکه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و کاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                         صفحه 

1-1 مقدار................................................................................................................... 2

 

1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه‌........................................................................... 5

 

2 بررسی کارهای انجام شده تاکنون............................................................................ 8

 

2-1 عملکرد اجزای شبکه بصورت مستقل................................................................. 9

 

2-1-1 عملکرد فیزیکی و آسیب پذیری..................................................................... 10

 

2-1-2 کارآیی............................................................................................................ 11

 

2-2-1 ازائة معیارهای کارایی..................................................................................... 11

 

2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی.................................................................... 17

 

2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی........................................................................ 20

 

2-3عملکرد کلی شبکة حمل و نقل............................................................................ 23

 

2-3-1 بررسی معیارهای کارایی شکبة تخریب شده................................................... 24

 

2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی..................................................................... 35

 

2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقه‌ای............................................................... 38

 

2-3-5 ارزیابی ریسک منطقه‌ای................................................................................. 42

 

2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان..................................................................... 47

 

2-4سفرهای ترافیکی بعد از زلزله.............................................................................. 50

 

2-4-1-رابطة بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله............................................. 50

 

4-1 عملکرد شبکه‌های حمل و نقل ایران در زلزله‌های گذشته................................... 54

 

4-2 عملکرد شبکه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر.................................... 55

 

4-2-1زلزله کوبه ژاپن 1995...................................................................................... 56

 

4-2-1-1 پلها و راههای اصلی کوبه........................................................................... 57

 

4-2-1-2 راه آهن کوبه.............................................................................................. 59

 

4-2-1-3 سیستم متروی کوبه.................................................................................... 60

 

4-2-1-4 فرودگاههای اطراف کوبه............................................................................ 60

 

4-2-2 لزله نورث ریج. کالیفرنیا آمریکا 1994........................................................... 60

 

4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریکا 1989......................................................................... 61

 

4-2-4 زلزله ارمنستان 1988...................................................................................... 62

 

4-2-5 زلزله کاستاریا 1991....................................................................................... 63

 

4-2-6 زلزله مکزیکوسیتی، مکزیک 1995................................................................. 63

 

4-2-7 زلزله فیلیپین 1990......................................................................................... 63

 

4-2-8 زلزله ازمیت ترکیه 1999................................................................................ 63

 

5ستاریوی زلزله.......................................................................................................... 68

 

5-1کارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله...................... 69

 

5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو....................................................................... 69

 

5-2-1 زلزله............................................................................................................... 70

 

5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله............................................................................... 72

 

5-2-3 آنالیز زلزله ..................................................................................................... 72

 

5-2-4 پهنه بندی لرزه ای.......................................................................................... 72

 

5-2-5 روش‌ پهنه بندی حرکات زمین تحت اثر زلزله............................................... 73

 

5-2-5-1 لرزه خیزی................................................................................................. 73

 

5-2-5-2 کاهش شدت حرکات زمین در اثر دورشدن از مرکز زلزله......................... 73

 

5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حرکات زمین لرزه.......................................... 74

 

5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت کم.................................. 74

 

5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنه‌بندی با دقت کم.................................... 74

 

5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه‌بندی با دقت زیاد................................ 75

 

5-2-9کارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنه‌‌بندی لرزه........................................... 76

 

6 تقاضا....................................................................................................................... 79

 

6-1 سفرهای خدماتی................................................................................................ 80

 

6-2 سفرهای امدادی.................................................................................................. 82

 

6-3 برآورد مجروحین................................................................................................ 84

 

6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها.................................................................................... 85

 

6-3-2 طبقه بندی ساختمانها..................................................................................... 86

 

6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها................................................................ 86

 

6-3-4 نسبت تلفات انسانی....................................................................................... 91

 

6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران........................................................... 95

 

6-3-4-2  برآورد تلفات برای شهرتهران................................................................... 96

 

7 بررسی رفتارهای انسانی.......................................................................................... 99

 

7-1 رفتار  رانندگان در هنگام وقوع زلزله.................................................................. 100

 

7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان....................................................... 100

 

7-1-2 مشکلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید کنندة‌آن.............. 102

 

7-1-2-1اشغال سطح خیابانها................................................................................. 102

 

7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی........................................................................... 103

 

7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده.............................................................................. 104

 

7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن........................................................... 104

 

7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع...................................................... 104

 

7-1-3 راههای مواجهه با این مشکلات.................................................................. 104

 

7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی........................................................................... 105

 

7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر.......................................................................... 105

 

7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبکه بعد از زلزله................................................ 106

 

7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی ....................................................................... 107

 

7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی........................................................ 111

 

8 برآورد عرضه........................................................................................................ 115

 

8-1 برآورد شبکة حمل و نقل بعد از زلزله............................................................. 115

 

8-1-1 اجزاء شبکه.................................................................................................. 115

 

8-1-1-1 راهها ...................................................................................................... 115

 

8-1-1-2  تقاطعات ............................................................................................... 117

 

8-1-1-3 پلها ........................................................................................................ 119

 

8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبکه............................................................................. 120

 

8-1-3 خرابی‌های مستقیم شبکه‌حمل و نقل بعد از زلزله....................................... 121

 

8-1-3-1 خرابی بدنة راه ....................................................................................... 122

 

8-1-3-2 تونل ...................................................................................................... 124

 

8-1-3-3  خرابی پل............................................................................................... 125

 

8-1-3-4 منحنیهای شکنندگی یا خرابی پلها.......................................................... 126

 

8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبکه حمل و نقل بعداززلزله................................ 130

 

8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر................................................................. 131

 

8-1-4-2  عوامل ترافیکی....................................................................................... 131

 

8-2 برآورد مراکز امداد رسانی................................................................................ 132

 

8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراکز امدادی................................................. 133

 

8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح.............................................................................. 134

 

8-2-3 عملکرد بیمارستان بعد از زلزله.................................................................... 135

 

8-2-4 خرابی بیمارستانها........................................................................................ 136

 

9 توزیع................................................................................................................... 140

 

9-1 شبیه سازی...................................................................................................... 140

 

9-1-1 روشهای ضریب رشد.................................................................................. 142

 

9-1-2 ضریب رشد بکنواخت................................................................................. 143

 

9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ........................................................................ 143

 

9-1-4 مدل فراتر ................................................................................................... 144

 

9-1-5 مدل دیترویت ............................................................................................. 145

 

9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)..................................... 145

 

9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد.......................................................................... 146

 

9-1-8 مدل جاذبه .................................................................................................. 147

 

9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ............................................................................. 149

 

9-1-10 مدل فرصت بینابینی ................................................................................. 150

 

9-2 توزیع به کک مدلهای برنامه ریزی خطی......................................................... 152

 

9-3 مقایسة بین مدلهای توزیع ............................................................................... 155

 

10 مدلهای تخصیص .............................................................................................. 159

 

10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (کوتاهترین مسیر).......................................... 160

 

10-1-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر.......................................................................... 161

 

10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)............................................................. 162

 

10-2-1 روند تخصیص افزایشی............................................................................ 164

 

10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و کم............................................................ 165

 

10-3-3 روند میانگین متوالی ................................................................................ 165

 

10-3 تخصیص احتمالاتی ...................................................................................... 166

 

10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیه‌سازی.................................................... 166

 

10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی .......................................................................... 168

 

10-4 روش برنامه ریزی خطی .............................................................................. 168

 

10-5 روشMcLaughiln .................................................................................. 169

 

11 تحلیل ریسک ................................................................................................... 171

 

11-1 شبیه سازی مونت کارلو................................................................................. 171

 

11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت کارلو............................................................... 173

 

11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ............................................... 173

 

11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت کارلو................................................ 175

 

11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی......................................................................... 176

 

11-4-1 توابع توزیع............................................................................................... 177

 

11-5- دقت برآوردهای احتمالاتی.......................................................................... 177

 

12 ارائه مدل ........................................................................................................... 182

 

12-1 سناریوی زلزله .............................................................................................. 182

 

12-2 برآورد تقاضا ................................................................................................. 184

 

12-3 برآورد عرضه ................................................................................................ 188

 

12-3-1 برآورد شبکه حمل ونقل........................................................................... 189

 

12-3-2-1 @ Risk ............................................................................................ 192

 

12-4-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر ........................................................................ 194

 

12-4-2 برنامه ریزی خطی ................................................................................... 195

 

12-4-3 نرم افزار مدل ........................................................................................... 196

 

12-4-4 قابلیت توسعه ........................................................................................... 197

 

12-4-4-1 درنظر گرفتن ترافیک غیرامدادی رسانی............................................... 197

 

12-4-4-2 درنظرگرفتن وضعیت کنترل برترافیک................................................. 198

 

12-4-4-3 در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراکز امدادشده رسانی......................... 199

 

12-4-4-4 درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراکز امداد رسانی........................ 199

 

12-4-4-5  مبداء و مقصدها مجازی...................................................................... 199

 

12-4-4-6 استفاده از تابع ارزش زمان.................................................................... 199

 

12-5 ارزیابی شبکه ................................................................................................ 200

 

12-5-1 ارزیابی کل شبکه ..................................................................................... 202

 

12-5-2 ارزیابی اجزاء شبکه .................................................................................. 204

 

12-5-2-1 تحلیل حساسیت................................................................................... 204

 

13 بکارگیری مدل .................................................................................................. 202

 

13-1 شبکه ساده با یک مبداء و مقصد ................................................................... 208

 

13-1-1 روندانجام تحلیل شبکه ............................................................................ 209

 

13-2 شبکه متشکل از چند مبداء‌و مقصد................................................................ 212

 

13-2-1 نتایج تحلیل ............................................................................................. 214

 

14- پیشنهادات برای کارهای آینده......................................................................... 219

 

 

 

لیست اشکال

 

عنوان                                                                                                                                   صفحه

 

شکل 2-1 تابع کارآیی زمان ....................................................................................... 14

 

شکل 2-2 .................................................................................................................. 21

 

شکل 2-3 تابع عملکرد منطقی a) حداقل معبرها b) کوتاهترین مسیر....................... 21

 

شکل 2-4 قابلیت اطمینان بهینه شبکه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس............ 23

 

شکل2-5 حداکثرجریان ترافیک درشبکه حمل ونقل برحسب منابع‌ دردسترس.......... 23

 

شکل2-6 رابطه بین معیارهای کارایی T,D,Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ

 

خرابیl ..................................................................................................................... 26

 

شکل 2-7 همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شده‌اند)    26

 

شکل 2-8  فاصلة نسبی جمعیت  ساکن منطقه ازمراکز امدادی.................................. 28

 

شکل 2-9 رابطه بین درصد جمعیت آسیب‌ دیده وشدت زلزله................................... 39

 

شکل 2-10 رابطة بین تعداد تخت کمپ بیمارستانی و فاصلة حمل‌مجروح................ 41

 

شکل 6-1 فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسکونی................................. 87

 

شکل 6-2 نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسکونی درزلزله منجیل.................. 88

 

شکل 6-3 تابع‌آسیب‌پذیری ساختمانهای مسکونی به کاررفته در مطالعه JICA........ 88

 

شکل6-4 میانگین ضریب خرابی برحسب نمره‌سازه‌ای برای سازه‌PCI وO.22 = PGA     90

 

شکل 6-5 نسبت تلفات زلزله در ایران ...................................................................... 94

 

شکل 6-6 نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام..................................... 94

 

شکل 6-7 اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده کوبرن واسپنس........................................ 95

 

شکل 6-8  توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)......... 91

 

شکل 8-1 توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری..................... 124

 

شکل 8-2توابع آسیب‌پذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاکبردای125

 

شکل 8-3 احتمال خرابی برای پلهای فولادی.......................................................... 128

 

شکل 8-4 احتمال خرابی برای پلهای بتنی.............................................................. 128

 

شکل 8-5 احتمال خرابی برای پل نوع 1 ث اب برای شتابg 8/0=PGA............. 129

 

شکل 8-6 احتمال خرابی برای پل نوع 3 ث اب برای شتابg 8/0=PGA............. 130

 

شکل8-7 احتمال خرابی برای پل نوع 6ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ............ 130

 

شکل 8-8 نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها......................................................... 138

 

شکل 9-1 تفاوت بین توابع مختلف جاذبه............................................................... 148

 

شکل 9-2 مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی....... 156

 

شکل 10-1 توزیع هزینه‌هایی که‌درهر اتصال رانندگان آن رادرک می‌کنند............... 167

 

شکل11-1 رابطه بین X  و F(x) و G(x) ............................................................. 172

 

شکل 11-2 مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین................................... 174

 

شکل 11-3 مقایسه بین ث بپ و مونت کارلو......................................................... 175

 

شکل 11-4 ............................................................................................................ 179

 

شکل 12-1 روندکلی ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله.......................... 184

 

شکله 12-2 روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله......................... 185

 

شکل12-3 روند برآورد عرضه مراکز امدادی.......................................................... 189

 

شکل12-4 تابع آسیب پذیری تول 99 Hazus ..................................................... 191

 

شکله 12-5 روند برآورد شبکه حمل و نقل ........................................................... 192

 

شکل 12-6 وضعیتهای مختلف کنترل ترافیک........................................................ 198

 

شکل12-7 روند توزیع و تخصیص درشبکة حمل و نقل بعد از بروززلزله.............. 200

 

شکل 12-8 روند ارزیابی  شبکة حمل و نقل بعد از بروز زلزله............................... 201

 

شکل 13-1 احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA ........ 207

 

شکل 13-2 شبکه ساده با یک مبداء و مقصد........................................................... 208

 

شکل 13-2 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت کارلو................................................................................................... 212

 

شکل 13-5 شبکه متشکل مونت کارلو.................................................................... 212

 

شکل 13-6 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ..................................................................................................................... 215

 

شکل 13-7 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g و 4/0 با نمودارLHS ................................................................................................................................ 216

 

شکل 13-8 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ................................................................................................................................ 211

 

تصویر الف-1 خرابی دربزرگراه هانشین کوبه ژاپن 1995....................................... 221

 

تصویر الف-2 آتش سوزی بعد از زلزله درشهر کوبن ژاپن1995............................ 222

 

تصویرالف-3 ترافیک بعد از زلزله درشهرکوبه ژاپن1995....................................... 222

 

تصویرالف-4 واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهرکوبه ژاپن1995......................... 223

 

تصویرالف-5 خرابی دربزگراه هانشین شهر کوبه ژاپن1995................................... 223

 

تصویرالف-6 خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، کوبه ژاپن1995................................ 224

 

تصویرالف-7 خرابی پل نیشینومیاکو با دهانه 252 متری کوبه ژاپن 1995............... 224

 

تصویرالف-8 خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، کوبه ژاپن........................... 225

 

تصویر الف-9 خرابی پل گاویون کانیون نورث ریج، کالیفرنیا آمریکا1994............. 225

 

تصویرالف-10 استفاده ازژاکت فولادی نورث ریج آمریکا1994.............................. 226

 

تصویرالف-11 انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج‌1994......... 226

 

تصویر الف-12 خرابی درآزاد راه نیمیتز، اکلندا، زلزله لوما پریتا آمریکا 1989......... 22

 

تصویرالف-13 پل خلیج اکلند، لوما پریتا آمریکا 1989............................................ 227

 

تصویرالف-14ماشین آتش‌نشانی درترافیک شهرلنینکان، ارمنستان 1988................ 228

 

تصویرالف-15 تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، کاستاریکا..................................... 1991

 

تصویرالف-16 تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، کاستاریکا........................... 1991

 

تصویرالف-17 واژگونی تریلی درجاده، کاستاریکا1991.......................................... 229

 

تصویرالف-18 تخریب بیمارستان، مکزیکو سیتی مکزیک1995.............................. 230

 

تصویرالف-19 خرابی پل کارمن، فیلیپین 1990...................................................... 230

 

تصویرالف-20 روانگرای درمرکز شهرداگویان،فیلیپین1990.................................... 231

 

تصویرالف-21 بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران1990........................................... 231

 

تصویرالف-22 تخریب پل قدیمی، منجیل ایران1990............................................. 232

 

تصویرالف-23 تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت ترکیه1999.................................... 232 

 

 

 

لیست جداول

 

عنوان                                                                              صفحه

 

جدول2-1- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی).................................................. 49

 

جدول6-1 نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21................................ 91

 

جدول شماره6-2 نمادهای ضرایب اصلاح کارآئی ساختمان....................................... 91

 

جدول6-3 نسبت تلفات درزلزله‌های ایران................................................................. 93

 

جدول8-1 طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبکه............................................... 118

 

جدول 8-2 معیارهای کارایی شبکة حمل و نقل درشرایط عادی............................. 120

 

جدول8-3 مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری.......... 123

 

جدول8-4 پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ......................................... 125

 

جدول8-5 خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله کوبه 1995................................ 127

 

جدول 8-6 ضرایب منحنیهای خرابی...................................................................... 128

 

جدول8-7 احتمال خرابی کامل و کوتاه مدت بیماستان برحسب درصد................... 135

 

جدول8-8 احتمال وقفه درخدمات بیمارستان.......................................................... 136

 

جدول10-1 نمایی از طبقه‌بندی روشهای تخصیصی ترافیک................................... 160

 

جدول10-2 ضرایب اصلاح شدهBPR و 356 NCHRP و 1988 ...................... 164

 

جدول13-1 درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی............. 207

 

جدول13-2 مشخصات شبکه ساده با یک مبداء و مقصد......................................... 209

 

جدول13-3 مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری........... 210

 

جدول13-4 مقادیرآماری تحلیل معیارهای کارایی شبکه ساده (روش‌مونت‌کارل).... 211

 

جدول13-5 مشخصات شبکه متشکل از دو مبداء و مقصد...................................... 213

 

جدول13-6 مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبکه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS)     214

 

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

 

بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد. شکبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبکه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده می‌شود. برای کاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه‌ای نیازمند به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن کسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبکه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.

 

در این سمینار به  ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.

 

ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبکه  حمل و نقل و وضعیت مراکز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینکار از نمونه سازی مونت کارلو و LHS  و توابع خرابی اجزاء آسیب‌ دیده شبکه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام می‌شود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبکه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبکه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به کمک این روش می توان ضمن ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری کرد. مراکز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را امکان یابی کرد، برای اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را مکان یابی کرد. برای مدیریت بحران و کنترل ترافیک پیش‌‌بینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملکرد اجزاء شبکه حمل و نقل محاسبه کرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری که شبکه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و کاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                         صفحه 

1-1 مقدار................................................................................................................... 2

 

1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه‌........................................................................... 5

 

2 بررسی کارهای انجام شده تاکنون............................................................................ 8

 

2-1 عملکرد اجزای شبکه بصورت مستقل................................................................. 9

 

2-1-1 عملکرد فیزیکی و آسیب پذیری..................................................................... 10

 

2-1-2 کارآیی............................................................................................................ 11

 

2-2-1 ازائة معیارهای کارایی..................................................................................... 11

 

2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی.................................................................... 17

 

2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی........................................................................ 20

 

2-3عملکرد کلی شبکة حمل و نقل............................................................................ 23

 

2-3-1 بررسی معیارهای کارایی شکبة تخریب شده................................................... 24

 

2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی..................................................................... 35

 

2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقه‌ای............................................................... 38

 

2-3-5 ارزیابی ریسک منطقه‌ای................................................................................. 42

 

2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان..................................................................... 47

 

2-4سفرهای ترافیکی بعد از زلزله.............................................................................. 50

 

2-4-1-رابطة بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله............................................. 50

 

4-1 عملکرد شبکه‌های حمل و نقل ایران در زلزله‌های گذشته................................... 54

 

4-2 عملکرد شبکه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر.................................... 55

 

4-2-1زلزله کوبه ژاپن 1995...................................................................................... 56

 

4-2-1-1 پلها و راههای اصلی کوبه........................................................................... 57

 

4-2-1-2 راه آهن کوبه.............................................................................................. 59

 

4-2-1-3 سیستم متروی کوبه.................................................................................... 60

 

4-2-1-4 فرودگاههای اطراف کوبه............................................................................ 60

 

4-2-2 لزله نورث ریج. کالیفرنیا آمریکا 1994........................................................... 60

 

4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریکا 1989......................................................................... 61

 

4-2-4 زلزله ارمنستان 1988...................................................................................... 62

 

4-2-5 زلزله کاستاریا 1991....................................................................................... 63

 

4-2-6 زلزله مکزیکوسیتی، مکزیک 1995................................................................. 63

 

4-2-7 زلزله فیلیپین 1990......................................................................................... 63

 

4-2-8 زلزله ازمیت ترکیه 1999................................................................................ 63

 

5ستاریوی زلزله.......................................................................................................... 68

 

5-1کارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله...................... 69

 

5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو....................................................................... 69

 

5-2-1 زلزله............................................................................................................... 70

 

5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله............................................................................... 72

 

5-2-3 آنالیز زلزله ..................................................................................................... 72

 

5-2-4 پهنه بندی لرزه ای.......................................................................................... 72

 

5-2-5 روش‌ پهنه بندی حرکات زمین تحت اثر زلزله............................................... 73

 

5-2-5-1 لرزه خیزی................................................................................................. 73

 

5-2-5-2 کاهش شدت حرکات زمین در اثر دورشدن از مرکز زلزله......................... 73

 

5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حرکات زمین لرزه.......................................... 74

 

5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت کم.................................. 74

 

5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنه‌بندی با دقت کم.................................... 74

 

5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه‌بندی با دقت زیاد................................ 75

 

5-2-9کارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنه‌‌بندی لرزه........................................... 76

 

6 تقاضا....................................................................................................................... 79

 

6-1 سفرهای خدماتی................................................................................................ 80

 

6-2 سفرهای امدادی.................................................................................................. 82

 

6-3 برآورد مجروحین................................................................................................ 84

 

6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها.................................................................................... 85

 

6-3-2 طبقه بندی ساختمانها..................................................................................... 86

 

6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها................................................................ 86

 

6-3-4 نسبت تلفات انسانی....................................................................................... 91

 

6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران........................................................... 95

 

6-3-4-2  برآورد تلفات برای شهرتهران................................................................... 96

 

7 بررسی رفتارهای انسانی.......................................................................................... 99

 

7-1 رفتار  رانندگان در هنگام وقوع زلزله.................................................................. 100

 

7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان....................................................... 100

 

7-1-2 مشکلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید کنندة‌آن.............. 102

 

7-1-2-1اشغال سطح خیابانها................................................................................. 102

 

7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی........................................................................... 103

 

7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده.............................................................................. 104

 

7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن........................................................... 104

 

7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع...................................................... 104

 

7-1-3 راههای مواجهه با این مشکلات.................................................................. 104

 

7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی........................................................................... 105

 

7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر.......................................................................... 105

 

7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبکه بعد از زلزله................................................ 106

 

7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی ....................................................................... 107

 

7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی........................................................ 111

 

8 برآورد عرضه........................................................................................................ 115

 

8-1 برآورد شبکة حمل و نقل بعد از زلزله............................................................. 115

 

8-1-1 اجزاء شبکه.................................................................................................. 115

 

8-1-1-1 راهها ...................................................................................................... 115

 

8-1-1-2  تقاطعات ............................................................................................... 117

 

8-1-1-3 پلها ........................................................................................................ 119

 

8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبکه............................................................................. 120

 

8-1-3 خرابی‌های مستقیم شبکه‌حمل و نقل بعد از زلزله....................................... 121

 

8-1-3-1 خرابی بدنة راه ....................................................................................... 122

 

8-1-3-2 تونل ...................................................................................................... 124

 

8-1-3-3  خرابی پل............................................................................................... 125

 

8-1-3-4 منحنیهای شکنندگی یا خرابی پلها.......................................................... 126

 

8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبکه حمل و نقل بعداززلزله................................ 130

 

8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر................................................................. 131

 

8-1-4-2  عوامل ترافیکی....................................................................................... 131

 

8-2 برآورد مراکز امداد رسانی................................................................................ 132

 

8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراکز امدادی................................................. 133

 

8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح.............................................................................. 134

 

8-2-3 عملکرد بیمارستان بعد از زلزله.................................................................... 135

 

8-2-4 خرابی بیمارستانها........................................................................................ 136

 

9 توزیع................................................................................................................... 140

 

9-1 شبیه سازی...................................................................................................... 140

 

9-1-1 روشهای ضریب رشد.................................................................................. 142

 

9-1-2 ضریب رشد بکنواخت................................................................................. 143

 

9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ........................................................................ 143

 

9-1-4 مدل فراتر ................................................................................................... 144

 

9-1-5 مدل دیترویت ............................................................................................. 145

 

9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)..................................... 145

 

9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد.......................................................................... 146

 

9-1-8 مدل جاذبه .................................................................................................. 147

 

9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ............................................................................. 149

 

9-1-10 مدل فرصت بینابینی ................................................................................. 150

 

9-2 توزیع به کک مدلهای برنامه ریزی خطی......................................................... 152

 

9-3 مقایسة بین مدلهای توزیع ............................................................................... 155

 

10 مدلهای تخصیص .............................................................................................. 159

 

10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (کوتاهترین مسیر).......................................... 160

 

10-1-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر.......................................................................... 161

 

10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)............................................................. 162

 

10-2-1 روند تخصیص افزایشی............................................................................ 164

 

10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و کم............................................................ 165

 

10-3-3 روند میانگین متوالی ................................................................................ 165

 

10-3 تخصیص احتمالاتی ...................................................................................... 166

 

10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیه‌سازی.................................................... 166

 

10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی .......................................................................... 168

 

10-4 روش برنامه ریزی خطی .............................................................................. 168

 

10-5 روشMcLaughiln .................................................................................. 169

 

11 تحلیل ریسک ................................................................................................... 171

 

11-1 شبیه سازی مونت کارلو................................................................................. 171

 

11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت کارلو............................................................... 173

 

11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ............................................... 173

 

11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت کارلو................................................ 175

 

11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی......................................................................... 176

 

11-4-1 توابع توزیع............................................................................................... 177

 

11-5- دقت برآوردهای احتمالاتی.......................................................................... 177

 

12 ارائه مدل ........................................................................................................... 182

 

12-1 سناریوی زلزله .............................................................................................. 182

 

12-2 برآورد تقاضا ................................................................................................. 184

 

12-3 برآورد عرضه ................................................................................................ 188

 

12-3-1 برآورد شبکه حمل ونقل........................................................................... 189

 

12-3-2-1 @ Risk ............................................................................................ 192

 

12-4-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر ........................................................................ 194

 

12-4-2 برنامه ریزی خطی ................................................................................... 195

 

12-4-3 نرم افزار مدل ........................................................................................... 196

 

12-4-4 قابلیت توسعه ........................................................................................... 197

 

12-4-4-1 درنظر گرفتن ترافیک غیرامدادی رسانی............................................... 197

 

12-4-4-2 درنظرگرفتن وضعیت کنترل برترافیک................................................. 198

 

12-4-4-3 در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراکز امدادشده رسانی......................... 199

 

12-4-4-4 درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراکز امداد رسانی........................ 199

 

12-4-4-5  مبداء و مقصدها مجازی...................................................................... 199

 

12-4-4-6 استفاده از تابع ارزش زمان.................................................................... 199

 

12-5 ارزیابی شبکه ................................................................................................ 200

 

12-5-1 ارزیابی کل شبکه ..................................................................................... 202

 

12-5-2 ارزیابی اجزاء شبکه .................................................................................. 204

 

12-5-2-1 تحلیل حساسیت................................................................................... 204

 

13 بکارگیری مدل .................................................................................................. 202

 

13-1 شبکه ساده با یک مبداء و مقصد ................................................................... 208

 

13-1-1 روندانجام تحلیل شبکه ............................................................................ 209

 

13-2 شبکه متشکل از چند مبداء‌و مقصد................................................................ 212

 

13-2-1 نتایج تحلیل ............................................................................................. 214

 

14- پیشنهادات برای کارهای آینده......................................................................... 219

 

 

 

لیست اشکال

 

عنوان                                                                                                                                   صفحه

 

شکل 2-1 تابع کارآیی زمان ....................................................................................... 14

 

شکل 2-2 .................................................................................................................. 21

 

شکل 2-3 تابع عملکرد منطقی a) حداقل معبرها b) کوتاهترین مسیر....................... 21

 

شکل 2-4 قابلیت اطمینان بهینه شبکه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس............ 23

 

شکل2-5 حداکثرجریان ترافیک درشبکه حمل ونقل برحسب منابع‌ دردسترس.......... 23

 

شکل2-6 رابطه بین معیارهای کارایی T,D,Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ

 

خرابیl ..................................................................................................................... 26

 

شکل 2-7 همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شده‌اند)    26

 

شکل 2-8  فاصلة نسبی جمعیت  ساکن منطقه ازمراکز امدادی.................................. 28

 

شکل 2-9 رابطه بین درصد جمعیت آسیب‌ دیده وشدت زلزله................................... 39

 

شکل 2-10 رابطة بین تعداد تخت کمپ بیمارستانی و فاصلة حمل‌مجروح................ 41

 

شکل 6-1 فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسکونی................................. 87

 

شکل 6-2 نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسکونی درزلزله منجیل.................. 88

 

شکل 6-3 تابع‌آسیب‌پذیری ساختمانهای مسکونی به کاررفته در مطالعه JICA........ 88

 

شکل6-4 میانگین ضریب خرابی برحسب نمره‌سازه‌ای برای سازه‌PCI وO.22 = PGA     90

 

شکل 6-5 نسبت تلفات زلزله در ایران ...................................................................... 94

 

شکل 6-6 نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام..................................... 94

 

شکل 6-7 اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده کوبرن واسپنس........................................ 95

 

شکل 6-8  توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)......... 91

 

شکل 8-1 توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری..................... 124

 

شکل 8-2توابع آسیب‌پذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاکبردای125

 

شکل 8-3 احتمال خرابی برای پلهای فولادی.......................................................... 128

 

شکل 8-4 احتمال خرابی برای پلهای بتنی.............................................................. 128

 

شکل 8-5 احتمال خرابی برای پل نوع 1 ث اب برای شتابg 8/0=PGA............. 129

 

شکل 8-6 احتمال خرابی برای پل نوع 3 ث اب برای شتابg 8/0=PGA............. 130

 

شکل8-7 احتمال خرابی برای پل نوع 6ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ............ 130

 

شکل 8-8 نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها......................................................... 138

 

شکل 9-1 تفاوت بین توابع مختلف جاذبه............................................................... 148

 

شکل 9-2 مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی....... 156

 

شکل 10-1 توزیع هزینه‌هایی که‌درهر اتصال رانندگان آن رادرک می‌کنند............... 167

 

شکل11-1 رابطه بین X  و F(x) و G(x) ............................................................. 172

 

شکل 11-2 مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین................................... 174

 

شکل 11-3 مقایسه بین ث بپ و مونت کارلو......................................................... 175

 

شکل 11-4 ............................................................................................................ 179

 

شکل 12-1 روندکلی ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله.......................... 184

 

شکله 12-2 روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله......................... 185

 

شکل12-3 روند برآورد عرضه مراکز امدادی.......................................................... 189

 

شکل12-4 تابع آسیب پذیری تول 99 Hazus ..................................................... 191

 

شکله 12-5 روند برآورد شبکه حمل و نقل ........................................................... 192

 

شکل 12-6 وضعیتهای مختلف کنترل ترافیک........................................................ 198

 

شکل12-7 روند توزیع و تخصیص درشبکة حمل و نقل بعد از بروززلزله.............. 200

 

شکل 12-8 روند ارزیابی  شبکة حمل و نقل بعد از بروز زلزله............................... 201

 

شکل 13-1 احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA ........ 207

 

شکل 13-2 شبکه ساده با یک مبداء و مقصد........................................................... 208

 

شکل 13-2 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت کارلو................................................................................................... 212

 

شکل 13-5 شبکه متشکل مونت کارلو.................................................................... 212

 

شکل 13-6 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ..................................................................................................................... 215

 

شکل 13-7 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g و 4/0 با نمودارLHS ................................................................................................................................ 216

 

شکل 13-8 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ................................................................................................................................ 211

 

تصویر الف-1 خرابی دربزرگراه هانشین کوبه ژاپن 1995....................................... 221

 

تصویر الف-2 آتش سوزی بعد از زلزله درشهر کوبن ژاپن1995............................ 222

 

تصویرالف-3 ترافیک بعد از زلزله درشهرکوبه ژاپن1995....................................... 222

 

تصویرالف-4 واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهرکوبه ژاپن1995......................... 223

 

تصویرالف-5 خرابی دربزگراه هانشین شهر کوبه ژاپن1995................................... 223

 

تصویرالف-6 خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، کوبه ژاپن1995................................ 224

 

تصویرالف-7 خرابی پل نیشینومیاکو با دهانه 252 متری کوبه ژاپن 1995............... 224

 

تصویرالف-8 خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، کوبه ژاپن........................... 225

 

تصویر الف-9 خرابی پل گاویون کانیون نورث ریج، کالیفرنیا آمریکا1994............. 225

 

تصویرالف-10 استفاده ازژاکت فولادی نورث ریج آمریکا1994.............................. 226

 

تصویرالف-11 انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج‌1994......... 226

 

تصویر الف-12 خرابی درآزاد راه نیمیتز، اکلندا، زلزله لوما پریتا آمریکا 1989......... 22

 

تصویرالف-13 پل خلیج اکلند، لوما پریتا آمریکا 1989............................................ 227

 

تصویرالف-14ماشین آتش‌نشانی درترافیک شهرلنینکان، ارمنستان 1988................ 228

 

تصویرالف-15 تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، کاستاریکا..................................... 1991

 

تصویرالف-16 تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، کاستاریکا........................... 1991

 

تصویرالف-17 واژگونی تریلی درجاده، کاستاریکا1991.......................................... 229

 

تصویرالف-18 تخریب بیمارستان، مکزیکو سیتی مکزیک1995.............................. 230

 

تصویرالف-19 خرابی پل کارمن، فیلیپین 1990...................................................... 230

 

تصویرالف-20 روانگرای درمرکز شهرداگویان،فیلیپین1990.................................... 231

 

تصویرالف-21 بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران1990........................................... 231

 

تصویرالف-22 تخریب پل قدیمی، منجیل ایران1990............................................. 232

 

تصویرالف-23 تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت ترکیه1999.................................... 232 

 

 

 

لیست جداول

 

عنوان                                                                              صفحه

 

جدول2-1- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی).................................................. 49

 

جدول6-1 نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21................................ 91

 

جدول شماره6-2 نمادهای ضرایب اصلاح کارآئی ساختمان....................................... 91

 

جدول6-3 نسبت تلفات درزلزله‌های ایران................................................................. 93

 

جدول8-1 طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبکه............................................... 118

 

جدول 8-2 معیارهای کارایی شبکة حمل و نقل درشرایط عادی............................. 120

 

جدول8-3 مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری.......... 123

 

جدول8-4 پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ......................................... 125

 

جدول8-5 خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله کوبه 1995................................ 127

 

جدول 8-6 ضرایب منحنیهای خرابی...................................................................... 128

 

جدول8-7 احتمال خرابی کامل و کوتاه مدت بیماستان برحسب درصد................... 135

 

جدول8-8 احتمال وقفه درخدمات بیمارستان.......................................................... 136

 

جدول10-1 نمایی از طبقه‌بندی روشهای تخصیصی ترافیک................................... 160

 

جدول10-2 ضرایب اصلاح شدهBPR و 356 NCHRP و 1988 ...................... 164

 

جدول13-1 درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی............. 207

 

جدول13-2 مشخصات شبکه ساده با یک مبداء و مقصد......................................... 209

 

جدول13-3 مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری........... 210

 

جدول13-4 مقادیرآماری تحلیل معیارهای کارایی شبکه ساده (روش‌مونت‌کارل).... 211

 

جدول13-5 مشخصات شبکه متشکل از دو مبداء و مقصد...................................... 213

 

جدول13-6 مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبکه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS)     214

دانلود روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی